Wycena spółki
Materiał marketingowy
Wycena Spółki może służyć różnym celom, w tym transakcjom kupna i sprzedaży, przeprowadzeniu oferty na rynku publicznym i niepublicznym, ocenie możliwości finansowania rozwoju długiem, czy podjęciu strategicznych decyzji właścicielskich.
W procesie wyceny przedsiębiorstw stosuje się różnorodne metody wyceny, które dzieli się ogólnie na trzy typy:
- metody dochodowe, bazujące na zdolności przedsiębiorstwa do generowania dochodu w przyszłości,
- porównawcze, wykorzystujące m.in. wskaźniki i mnożniki cenowe czy notowania giełdowe (tzw. metody rynkowe),
- majątkowe, opierające się na wycenie składników majątku spółki.
Praktyka pokazuje, że nie ma jednej uniwersalnej metody wyceny, która stałaby się standardem pasującym do wszystkich możliwych wariantów sytuacji i rozwoju spółki, towarzyszących im ryzyk i ich wpływowi na wartość przedsiębiorstwa.
Dlatego w dokonywanych wycenach trzeba wziąć pod uwagę takie elementy jak:
- faza rozwoju spółki,
- jej wielkość,
- branżę w której działa,
- stopień kontroli przez różnych interesariuszy (pakiety mniejszościowe lub kontrolne),
- płynność i stopień zbywalności akcji lub udziałów przedsiębiorstwa,
- potencjalne efekty synergii możliwe do uzyskania przez inwestora strategicznego.
Na podstawie tych założeń można przygotować wycenę kilkoma metodami i oszacować widełkową wartość spółki, która służy jako punkt wyjścia do dalszych analiz.
Ważne informacje
Niniejszy materiał został przygotowany przez Nowe Usługi S.A. wyłącznie w celach edukacyjnych i ma charakter wyłącznie informacyjny. Nowe Usługi S.A. dołożyły należytej staranności aby zapewnić, że prezentowane informacje nie są błędne lub nieprawdziwe w dniu ich publikacji, jednak Nowe Usługi S.A. i jego pracownicy nie ponoszą odpowiedzialności za ich prawdziwość i kompletność, ani wszelkie bezpośrednie i pośrednie szkody powstałe w wyniku wykorzystania niniejszej publikacji. O ile nie zastrzeżono inaczej, wszystkie opinie, prognozy i oszacowania należą do autora(autorów) oraz są aktualne w momencie publikacji i mogą ulec zmianie bez uprzedniej notyfikacji.